Net voor de feestdagen neemt de verkoop van consumentenelektronica een vlucht. Ik vroeg me af wat iedereen die een ‘technocadeau’ krijgt, doet met zijn oude spullen?
Worden die netjes ingeleverd bij een inzamelpunt voor e-waste? Consumenten zijn steeds meer doordrongen van de milieudruk van de consumptiemaatschappij. Ons grondstoffengebruik loopt aan tegen de grenzen van de draagkracht van de aarde.
Door toenemende welvaart en veranderingen in consumptiepatronen neemt ook de zorg toe om leveringszekerheid van schaarse grondstoffen, bijvoorbeeld mineralen die nodig zijn voor een nieuwe lcd televisie. Onderzoek wijst steeds uit dat het bedrijfsleven zich nog onvoldoende bewust is van het feit dat die leveringszekerheid een risico kan vormen voor de business.
Slechts iets meer dan de helft geeft aan een risicomanagementstrategie te hebben. Uit onderzoek van Deal! eerder dit jaar bleek dat de grondstoffenproblematiek en ciruclaire economie geen topprioriteiten zijn voor inkopers. Opmerkelijk, omdat het succesvol (goedkoop) inkopen van grondstoffen de winstgevendheid van bedrijven steeds meer beinvloedt. Daarmee zijn geopolitieke ontwikkelingen in grondstof exporterende landen steeds relevanter. Een basisvraag zou moeten zijn: hoe kunnen bestuurders en inkopers omgaan met de achterliggende kostendrijvers van grondstoffen en andere risico’s voor de leveringszekerheid? Is inzetten op recycling genoeg? Iets om over na te denken onder de kerstboom. Of om onderzoek naar te doen op die nieuwe tablet die u cadeau kreeg…
Deze column verscheen in het Magazine Deal! van december 2014.