Amsterdam stond vorig jaar achtste op de lijst van de European Cities Monitor, twee plaatsen lager dan het jaar ervoor. De afstand met nummer 1, Londen, wordt groter. Als de concurrentiepositie van de hoofdstad nog verder verslechtert, ligt dat aan onszelf.
Met enig ongeloof wordt in het buitenland naar het Nederland gekeken dat polariseert, wegglijdt in politieke chaos en steeds radicalere standpunten inneemt. De katalysator is Wilders, die ongeacht de gevolgen kan roepen wat hij wil. En dat zal doen, ook al schaadt dat Nederland. Dan moeten de collega’s maar even een andere kant op kijken, vindt Wilders blijkens de brief van Ab Klink. Daarmee is het hele idee dat de PVV door een kongsi tot matiging kan worden gedwongen, valse hoop gebleken.
Inmiddels neemt de PVV-leider geen genoegen meer met Nederland als platform. Zijn mondiale aspiraties bleken weer uit zijn recente optreden in het Australische tv-programma ’Dateline’. Daarin herhaalde hij dat de islam een achterlijke, uiterst gevaarlijke politieke ideologie is. Wilders gaat door, ook al wijzen natuurlijke bondgenoten zijn visies af. De Anti-Defamation League, een Amerikaanse Joodse lobbyclub, riep hem op vooral niet naar de New York te komen om daar op 11 september te pleiten tegen een islamitisch centrum bij Ground Zero.
Duidelijk is dat Wilders de Nederlandse internationale positie willens en wetens schaadt en zich niet druk maakt over de gevolgen. Maar als het aanzien van Nederland verder wordt aangetast, kan een toekomstig kabinet de Nederlandse belangen steeds slechter beschermen en gaat dat uiteindelijk ten koste van de welvaart.
Veelzeggend is de kritiek van Wolfgang Schäuble, de Duitse minister van financiën. Hij vindt dat Wilders politiek ’de totaal verkeerde weg voor de wereld in de 21ste eeuw is’. Nederlands grootste handelspartner denkt er niet aan om sancties tegen Nederland te overwegen. Maar de suggestie dat dit überhaupt ter sprake komt, is veelzeggend.
In 2000 besloten veertien lidstaten van de Europese Unie dat bij regeringsdeelname van de FPÖ, Europese politici en diplomaten geen contacten meer zouden hebben met hun Oostenrijkse collega’s. Oostenrijkse kandidaten zouden geen steun krijgen voor internationale posten en ambassadeurs zouden alleen op ’technisch niveau’ worden ontvangen.
Het spel zal nu subtieler worden gespeeld. Nederland kan buiten belangrijke functies worden gehouden. De eerste testcase is de verdeling van topfuncties voor de nieuwe diplomatieke dienst van de EU.
Nederland kan ook worden gemarginaliseerd in internationale organisaties of wordt gewoon niet uitgenodigd. De G20- top van Seoul is daarom de volgende testcase. En wat doet het internationale bedrijfsleven, met name het deel dat ook zaken doet met de moslimwereld? Waarom zou je in een gepolariseerd land je hoofdkwartier houden, terwijl Londen aantrekkelijker als vestigingsplaats wordt?
Vergeten wordt dat Nederland 70 procent van zijn geld in het buitenland verdient, maar dat geen land, organisatie of bedrijf verplicht is om zaken met ons te doen.
De oplossing? De PVV in het kabinet. Hopelijk leidt verantwoordelijkheid uiteindelijk tot terughoudendheid. Want een PVV buiten de regering levert in ieder geval schade op.
Trouw